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venerdì 28 settembre 2012

Political Realism: Thucydides and Machiavelli - Course of Excellence at ISTITUTO EUROPEO Florence Italy









What does it mean to be a ‘realist’ in politics and international relations?  This course will examine the work of two seminal thinkers, often thought of as the forefathers of realism: Thucydides and Machiavelli. Thucydides wrote a famous history of the brutal war between Athens and Sparta, exposing for his readers some of the strongest (though not always ethical) motives that drive political leaders and states.  Machiavelli wrote a ‘handbook’ for future princes, detailing cunning ways to obtain and hold onto power.  Both focus on worlds infused with conflict and competition, where morality often seems to have very little influence.  But is there more to these these texts and the men that wrote them?  What might a close reading of the work of Thucydides and Machiavelli reveal about each thinker and what might it change about ‘realist’ thought that is so central to much of IR today.

ISTITUTO EUROPEO STUDY ABROAD

Contacts: info@istitutoeuropeo.it 

giovedì 27 settembre 2012

Power and Politics: Plato, Machiavelli, and Locke - Courses of Excellence at ISTITUTO EUROPEO - Florence Italy









Who should wield political power and why? This course will look at this broad question through the work of three major political philosophers: Plato, Machiavelli, and Locke.  Each thinker seems to have a distinctly different idea as to what makes political authority legitimate, yet close readings of their major texts will reveal similarities and overlap even amidst the striking diversity in their outlooks.  We will work chronologically, being sure to place each man in his own historical context.  With this grounding, we will explore the theories espoused, linking ideas both to their cultural milieux and then thinking more abstractly, comparing and contrasting the core principles each promoted.


ISTITUTO EUROPEO STUDY ABROAD

Contacts: info@istitutoeuropeo.it 

I am seen Therefore I exist (ovvero sulle Cassandre del web e sulla tracciabilità dell' Io in rete)




Sulla rete il Sum cartesiano ha assistito ad una trasformazione di non poco conto: da privato si è fatto pubblico, per cui il Sum si è identificato sempre più col videri e sempre meno con il cogitare.
Se sono visto esisto. Se appaio esisto. E’ la forza del soft power (entertainment), più penetrante incisivo modellante e forte dello hard power (il potere coercitivo e repressivo, più limitato e limitante), in virtù del suo specifico potere seduttivo aggregante e uniformante.
Ci sono troppe Cassandre in giro. Si parla tanto di Zygmunt Bauman, che dipinge negativamente il mondo del Web2.0 come un mondo dove il potere (CIA  in primis) ci spia ed usa i nostri dati usando le stesse forme di intrattenimento (mainstream and social media) per asservirci
Ma questo il potere l’ha sempre fatto. Il famoso Panem et Circenses lo si è dimenticato?
Ma rispetto ad allora l’EGO (cartesiano) ha subito secolari mutazioni. L’Ego ha allargato la sua sfera pubblica sempre più verso il videri ma non ha tuttavia definitivamente annullato la sfera privata (del cogito). Lo ha fatto adeguandosi alla regola imperante ed imperativa della maggiore tracciabilità in relazione alle trasformazioni delle transazioni economiche (carte di credito, cellulari…) e sociali (web, google, Facebook, Twitter…)
L’EGO è divenuto così tracciabile 24 ore al giorno per 365 giorni all’anno. Per questo chi non è tracciabile (visibile) non esiste.
Solo nella tracciabilità l’EGO prende forma. La forma di questo secolo. L’EGO è sempre stato un soggetto passivo e mutante che nella mutazione trova la sua ragione di esistenza. L’EGO checché ne dica Cartesio è comunque e sempre un Synthetos, un Composto.
Nell’era del Web2.0 l’EGO, a dispetto di quello che dicono le Cassandre, trova la sua composizione, Synthetis, nella capacità di determinazione online di categorie (tagging) che nella totalità delle determinazioni (tags) trova il suo collocamento in quanto si fa individuare e riconoscere: I am seen Therefore I exist
Che poi il potere lo sfrutti ai suoi fini è conseguente. Il Potere è l’Impero, tutto ciò che crea una struttura forte che sfrutta a suo vantaggio strutture deboli.
Ce maître n’a pourtant que deux yeux, deux mains, un corps, et rien de plus que n’a le dernier des habitants du nombre infini de nos villes. Ce qu’il a de plus, ce sont les moyens que vous lui fournissez pour vous détruire. D’où tire-t-il tous ces yeux qui vous épient, si ce n’est de vous ?

(Etienne de la Boétie)



mercoledì 19 settembre 2012

INTERNSHIP IN FINANCE: Michael Franzidis









I started at the school on the 23rd of July 2012. I really enjoyed the lessons and my teacher, Elisabetta, was great. I feel like I learned a lot quickly, having 3 hours of class every day, plus having quite a few classmates to work and study with. I really liked everyone that the school has organised for me to stay with, as well as all the people in my classes.

I started work at Savino del Bene one week after arriving in Italy. Although the work is not exactly in my field (its difficult to get a finance internship in Italy, as they don't like making outsiders privy to private information), I have still really enjoyed working here and definitely don't think I could have found as good an internship myself. The people that I work with are all very friendly and helpful, always listening to me talking my broken Italian and correcting me.